فواید دستگاه ها از نقطه نظر مایک ماتارازو

جامع ترین وبلاگ پرورش اندام

فواید دستگاه ها از نقطه نظر مایک ماتارازو

مهدی
جامع ترین وبلاگ پرورش اندام

فواید دستگاه ها از نقطه نظر مایک ماتارازو

فواید دستگاه ها از نقطه نظر مایک ماتارازو

در طول سفری که مرا به یک بدنساز حرفه ای در سطح جهانی تبدیل ساخت من حرکات با دستگاه ها و ماشین ها را تجربه کردم و از فواید آنها بهره بردم در این مقاله می خواهم فواید دستگاه های تمرینی از دیدگاه خودم را در قالب ۱۰ مورد بیان کنم که توجه تان را به آن جلب می کنم.

۱- حجم تفکیک شده
به عنوان یک بدنساز حرفه ای که در مسابقات شرکت می کنم شغلم نیازمند ساختن حداکثر حجم عضلانی ممکن است بدین معنا که هم به حجم زیاد نیاز دارم هم به تفکیک مشخص .
در تایید اعتقادات بدنسازان بزرگ باید گفت که هیچ گروه از حرکات وجود ندارند که بشود از لحاظ فایده آنها را با حرکات وزنه آزاد مقایسه کرد این گونه حرکات علاوه بر اینکه باعث افزایش حجم در عضله هدف می شوند بلکه تاثیر زیادی هم در رشد چند گروه دیگر که به عنوان عضلات کمکی و ثبات دهنده در حرکات درگیر می شوند نیز دارند به همین دلیل این دسته حرکات برای رشد تفکیکی عضلات زیاد مناسب نمی باشند چرا که نمی توانید با چنین حرکاتی یک تک عضله را به ناتوانی برسانید بنابراین قادر نخواهید بود تنها با همان حرکت عضله را به حداکثر ناتوانی اش برسانید.
اینجا همان زمانی است که دستگاه ها خود نمایی می کنند و خیلی مفید واقع می شوند اگر بخشی از عضلات بدن تان دچار تاخیردر رشد شده می توانید به کمک حرکات با دستگاه آنرا به تنهایی تمرین دهید
۲- تفکیک دلخواه
با تفکیک کردن هر گروه عضلانی بدن قادر خواهید بود که به میزان دلخواه خود به بدن شکل دهید آیا هدف تان ایجاد تفکیک و پهنای بیشتر در بخش بالا سینه است؟ پس دستگاه قفسه – پرس بالا سینه دوای درد شماست در مورد ارتفاع دادن به جلو بازوها چه نظری دارید ؟ آیا دلخواه تان است که حجم و ارتفاع آنها را افزایش دهید ؟ پس دستگاه جلو بازو تکی می تواند شما را به خواسته تان نزدیک کند.
۳- حفظ منابع انرژی
آیا می دانید اجرای حرکات با وزنه آزاد چه میزان انرژی از بدن می گیرد؟ زمانی که حرکت پرس بالاسینه را بادمبل های ۷۰ کیلویی اجرا می کنم ابتدا باید با وزنه کشتی بگیرم تا بتوانم آنها را تا شانه هایم بالا ببرم تا حرکت را آغاز کنم و تازه زمانی که در هر تکرار می خواهم وزنه را به سمت بالا پرس کنم باید مراقب باشم که منحرف مشود و تعادل بدنم به هم نخورد تنها همان آماده شدن برای شروع حرکت به میزان زیادی انرژی بدنم را تحلیل می برد.
اما حرکت پرس سینه با دستگاه را در نظر بگیرید در این حرکت بدنم کامل در یک موقعیت ثابت و بی حرکت قرار می یگرد و به لحاظ اینکه دیگر برای حفظ تعادل نباید کاری انجام دهم انرژی بیشتر برای اجرای حرکت در دست خواهم داشت و این در حالی است که کمترین فشار متوجه پشت بازوها و بخش جلویی سرشانه ها می باشد.

۴- مفید برای گروه های بزرگ عضلانی
نظریه ای که شایع است می گوید دستگاه ها برای بکارگیری گروه های عضلانی کوچکتر مناسب هستند اما من معتقدم که حرکات با دستگاه دارای ارزش بیشتری برای گروه های عضلانی بزرگتر است عضلات بزرگی مثل سرشانه ,زیر بغل, سینه و پاها دارای چندین عضله هستند که باید هر یک را از زوایای مختلفی تمرین داد دامنه وسیع دستگاه های امروزی این امکان را فراهم می سازد برای مثال من برای تمرین دادن عضلات سینه خود از تمامی دستگاه های موجود در باشگاه استفاده می کنم اگر می خواهم تمامی حرکات مربوط به بخش زیر سینه, بالا سینه و کل سینه را اجرا کنم که بعد از حرکت سوم به ناتوانی خواهم رسید از دستگاه ها کمک می گیرم تا کاملا متمرکز روی گروه عضلانی مورد نظرم با اتلاف انرژی کمتر کار کنم.

 مایک ماتارازو

۵- دامنه حرکتی بهتر
مقاومتی که دستگاه ها روی عضله ایجاد می کنند خیلی قابل کنترل تر و با دامنه بیشتر نسبت به حرکات وزنه آزاد .
نکته: دستگاه جلو بازو باعث تفکیک موثر عضله براچیالیس می شود که به لحاظ در اختیار قرار دادن امکان فشار زیاد در این دستگاه ممکن است با اندکی فشارزیاد موجب پارگی تاندون شوید بنابراین در حین اجرای این حرکت دقت کنید که فشار بیش از حد روی جلو بازو ها نیاورید چون که بیومکانیک دستگاه طوری طراحی شده است که فشار خیلی زیاد در حالت عادی روی جلو بازوها به ویژه بخش براچیالیس اعمال می کند توصیه می شود در این حرکت در بخش پایین حرکت بازوی خود را کامل صاف نکنید و در عوض سعی کنید با سرعتی آرام در تمام طول ست کششی مداوم روی عضلات خود حفظ کنید اما در بالاترین بخش حرکت انقباض خیلی خوب و زیادی در جلو بازوها ایجاد کنید.

۶- امکان اجرای تکرارهای زیاد
کشش مداومی که حرکات با دستگاه روی عضلات اعمال می کنند شما را قادر می سازند که بتوانید چندین تکرار بیشتر حرکت را نسبت به حرکات وزنه آزاد اجرا کنید بدین سبب عضلات با جریان خون بیشتری پمپاژ می شوند و به سادگی از مرز ناتوانی عبو خواهند کرد اینجا یکی از موارد نایابی است که تکرارهای زیاد منجر به رشد عضلات می شوند.

۷- سوزش بهتر
سال ها است که ست های تمرین سوزش دار را اجرا می کنم همان چیزی که لاری اسکات و آرنولد آن را مشهور کردند دو هالتر سبک و سنگین آماده می کنم و ست به ست تمرنی را ادامه می دهم تا سرانجام در یک ست که با وزنه سنگین تمرین می کنم به ناتوانی برسم توجه داشته باشید که بین ست ها هیچ استراحتی ندارد و آنقدر اجرا می شود تا دیگر ناتوانی فرا برسد.
دستگاه ها تحقق این امر را موثر تر ساخته اند چرا که تبدیل وزنه ها از زیاد به کم و یا از کم به زیاد در حرکات با دستگاه زمان زیادی نیاز ندارد فقط باید جای سوزن دستگاه عوض شود
من به شخضه در وزنه سبک تر به سوزش بهتری می رسم یک تکنیک برای ست های سوزش دار این است که به کمک یک عدد هالتر و یا یک جفت دمبل به ناتوانی برسید به طوری که پس از اتمام ست تمرینی اقدام به اجرای تکرار های نیمه کنید در این تکنیک هم دستگاه ها کاربرد بهتری دارند چرا که کنترل حرکتی بهتری را دارند و سوزش بیشتری هم ایجاد می کنند.

۸- صرفه جویی در زمان
در روزهایی که زمان کافی برای اجرای کل برنامه خود در اختیار ندارید می توانید آن را اندکی خلاصه کنید به طوری که از حرکات با دستگاه استفاده کنید در حرکات وزنه آزاد شما باید بین ست ها برای تغییر وزنه دنبال صفحه وزنه باشید و آنها را داخل هالتر قرار دهید و یا اگر قرار باشد حرکت با دمبل روی میز پرس انجام دهید باید هالتر را از روی پایه بردارید تا قادر باشید حرکت با دمبل را اجرا کنید و … اما در حرکات با دستگاه تمام کاری که باید برای تعویض وزنه انجام دهید جابه جا کردن یک سوزن است.

فواید دستگاه ها بدنسازی

۹- امنیت بیشتر
تمامی حرکات بدنسازی در صورت بروز آسیب می توانند مشکلات جدی ایجاد کنند بنابراین فاکتور پر ارزش ایمنی که دستگاه ها در اختیارتان قرار می دهند احتمالا مهم ترین فایده دستگاه ها می باشد در حرکات با دستگاه ها شما باید در یک دامنه مشخص حرکت را اجرا کنید بنابراین تقلب کردن خیلی مشکل می شود به همین سبب درصد بروز آسیب در شما کاهش می یابد
۱۰- موثر در توانبخشی
برای افرادی که سعی می کنند از یک آسیب باز پروری شوند دستگاه ها انتخاب شماره یک به حساب می آیند چرا که فشار حاصله از حرکات با دستگاه مستقیم روی عضله هدف اعمال می شود بدون اینکه خطری متوجه عضله آسیب دیده شود چنین حرکاتی باعث می شوند عضو آسیب دیده در یک محدوده کنترل شده قدرتمند شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اموزش تمرینات بدنسازیتفاوت تمرین دمبل هاتر و دستگاه

تاريخ : سه شنبه 6 بهمن 1394 | 19:55 | نویسنده : مهدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.